Su Jumis sveikam gyvenimui Paslaugos internetu Reikia gydytojo?
Registruokitės čia

spalio01d.
2017-10-01  Fizinio aktyvumo būtinybė ir nauda senjorams

Lietuvoje, taip pat ir kitose pasaulio šalyse, visuomenė sparčiai senėja, tačiau pagrindinę problemą sudaro ne pačios visuomenės senėjimas, o problemos, su kuriomis susiduria vyresnio amžiaus žmonės.


Medikai teigia, kad nepakankamas fizinis aktyvumas vyresniame amžiuje lemia ne tik nutukimą, bet ir daugelio ligų atsiradimą, o reguliariai mankštintis turėtų ne tik jauni ar vidutinio amžiaus žmonės, bet ir senjorai.

Naujos technologijos stipriai įtakojo žmonių gyvenimo būdo pasikeitimą. Pasyvus gyvenimo būdas ir sumažėjęs fizinis aktyvumas - tai viena pagrindinių problemų, dėl kurių nukenčia vyresnio amžiaus žmonių sveikata. Pasaulyje atliekama vis daugiau tyrimų aiškinantis kaip fizinis aktyvumas gali įtakoti senjorų fizinę ir psichinę sveikatą. Rezultatai rodo, kad fiziškai aktyvūs vyresnio amžiaus žmonės yra labiau patenkinti gyvenimu ir serga žymiai rečiau.

Kaip fizinis aktyvumas veikia senjorų sveikatą?

Atsiranda vis daugiau moksliškai pagrįstų įrodymų, kad fizinis aktyvumas stiprina sveikatą, mažina sergamumą įvairiomis lėtinėmis ligomis, ypač širdies ir kraujagyslių, stuburo ir sąnarių, vėžiniais susirgimais, ilgina gyvenimo trukmę, padeda apsisaugoti nuo antrojo tipo diabeto. Gydytojai reumatologai atkreipia dėmesį, kad fizinio aktyvumo palaikymas ne tik gali padėti išvengti sąnarių ligų, bet ir sugrąžinti jėgas po sąnario keitimo operacijos. Reguliariai sportuojant, gerėja širdies darbas, didėja ištvermė, mažėja emocinė įtampa, stiprėja raumenys ir stuburas, gerėja sąnarių ir bendras kūno lankstumas. Nuolatinis fizinis aktyvumas sumažina vyresnių žmonių traumų riziką ir kaulų lūžius, apsaugo nuo osteoporozės.

Šioje lentelėje pavaizduota, kaip kinta tikimybė susirgti viena ar kita liga priklausomai nuo gyvenimo būdo (šaltinis - Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro paruošta metodinė medžiaga).

Vidutinės sergamumo ir mirtingumo rizikos sumažinimas lyginant fiziškai aktyvius ir pasyvius asmenis

Lėtinės neinfekcinės ligos

Rizikos sumažėjimas procentais

Mirtingumas dėl visų priežasčių

31

Širdies ir kraujagyslių ligos

33

Insultas

31

Arterinė hipertenzija

32

Storosios žarnos vėžys

30

Krūties vėžys

20–40

II tipo cukrinis diabetas

42


Fizinis aktyvumas veikia ir psichinę sveikatą: pakelia nuotaiką, mažina psichinę įtampą, gerina atmintį, protinę veiklą bei miego kokybę. Reguliari mankšta apsaugo nuo nutukimo, sumažina kritimo riziką ir stabdo osteoporozės vystymąsi, o tai ypač aktualu vyresniame amžiuje. Fizinis aktyvumas - tai vienas pagrindinių sveikos gyvensenos veiksnių, kuris yra nebrangus, saugus ir efektyviai veikia sveikatą.

Kokio intensyvumo fizinė veikla yra rekomenduojama senjorams?

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO), remdamasi atliktais moksliniais tyrimais yra parengusi fizinio aktyvumo rekomendacijas skirtingo amžiaus asmenų grupėms, pagal kurias 65 m. ir vyresnio amžiaus asmenys turi vadovautis šiomis taisyklėmis:

1.    Per savaitę bent 150 min. skirti vidutinio intensyvumo fizinei veiklai arba bent 75 min. didelio intensyvumo fizinei veiklai, arba naudoti šių veiklų derinius.

2.    Fizinė veikla turi trukti ne trumpiau kaip 10 min., kitaip negaunamas teigiamas poveikis organizmo sistemoms.

3.    Teigiamas poveikis sveikatai gaunamas vidutinio intensyvumo fizinio aktyvumo trukmę padidinus iki 300 min. per savaitę, o didelio intensyvumo fizinio aktyvumo trukmę – iki 150 min. per savaitę. Siūloma naudoti abiejų šių veiklų derinius.

4.    Turintiems judėjimo problemų, rekomenduojama 3 ir daugiau kartų per savaitę atlikti pratimus, lavinančius pusiausvyrą ir koordinaciją, kad būtų užkertamas kelias griuvimams ir jų sukeliamiems padariniams – kaulų lūžiams.

Dėl sveikatos būklės negalintys laikytis šių rekomendacijų, turi stengtis išlikti fiziškai aktyvūs, atsižvelgiant į savo funkcinį pajėgumą bei sveikatos būklę. Vertėtų lipti laiptais, o ne važiuoti liftu, daugiau vaikščioti pėsčiomis. Taip pat galimos fizinės veiklos formos tokios kaip: sodininkystė, namų ruoša, šokiai, žaidimas su vaikais ar anūkais.

Kokios sporto šakos yra nerekomenduojamos vyresnio amžiaus žmonėms?

Vyresnio amžiaus žmonėms nerekomenduojamos tos sporto šakos, kurios reikalauja didelės fizinės įtampos bei ištvermės. Geriau rinktis lėtesnį, ne tokį intensyvų sportą: šiaurietišką ėjimą, važiavimą dviračiu, plaukimą ar paprastą mankštą namuose. Visų organizmo sistemų atsinaujinimas, tobulėjimas, galimas tik tada, kai panaudojama plati fizinių pratimų grupė, po truputį didinama treniruočių krūvių apimtis bei jų intensyvumas.

Labiausiai paplitusios tarp vyresnio amžiaus asmenų fizinio aktyvumo rūšys yra vaikščiojimas, sodo/daržo ar ūkio darbai, važiavimas dviračiu, plaukiojimas ir atskirose šalyse golfas. Tinkamas būdas palaikyti fizinį aktyvumą (ypač labai pasyviems ir mažai vaikštantiems) yra šuns vedžiojimas bei jo priežiūra. Kita vertus bet kokio naminio augintinio laikymas teigiamai veikia žmogaus sveikatos ir psichologinę būklę.

Kaip padaryti fizinę veiklą įdomesne?

Prieš pradedant bet kokią veiklą, naudinga būtų nusistatyti sau konkrečius veiklos siekius, tikslus. Viską pradėti lėtai, nuolat ilginant trukmę bei intensyvumą. Galima susidaryti grafiką ir mankštintis nustatytu ritmu. Bendraminčiai padeda išlaikyti entuziazmą siekiant užsibrėžtų tikslų, o ir sportuoti grupėje yra smagiau.

Kiekvienas, ypatingai vyresnio amžiaus žmogus, turėtų atrasti laiko aktyviai fizinei veiklai. Kai kuriose užsienio šalyse sportas vyresnio amžiaus žmonėms yra įprasta dienotvarkės dalis: parkuose nieko nestebina bėgiojantys ar besimankštinantys senjorai, kalnuotose vietovėse vyresni žmonės su malonumu praktikuoja kalnų slidinėjimą ir turizmą tuo patvirtindami, kad amžius aktyviam gyvenimo būdui - ne kliūtis.

Fizinio aktyvumo negali pakeisti jokie medikamentai ar fizioterapijos priemonės. Kiekvienam žmogui kasdien judėti būtina, juk ne veltui sakoma - „Po gulinčiu akmeniu ir vanduo neteka".

 

Parengta remiantis: Sveikatos mokymų ir ligų prevencijos parengtas metodines rekomendacijas „Pagyvenusių žmonių fizinis aktyvumas ir sveikata“ (2013 m. Vilnius) http://www.smlpc.lt/media/file/Skyriu_info/Metodine_medziaga/Pagyvenusiu%20zmoniu%20FA%20%28metodine-informacine%20medziaga%29.pdf
Paveikslėlio šaltinis: www.blog.skrendu.lt

Atgal Spausdinti